Jak wskazują badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego, na międzynarodową ekspansję zdecydowało się 37% polskich firm [1]. Niestety, w branży handlowej odsetek ten jest stosunkowo mniejszy i wynosi 33% (dla porównania: działalność za granicą prowadzi aż 58% polskich firm działających w obszarze TSL). Co powstrzymuje detalistów przed rozpoczęciem działalności poza krajem?

Podstawowe wyzwania ekspansji międzynarodowej

Ekspansja zagraniczna może być naturalnym etapem rozwoju biznesu w branży retail. Wielu właścicieli sklepów nie decyduje się jednak na rozpoczęcie działalności poza granicami swojego kraju. Nie zawsze jest to efekt ostrożności lub naturalnego oporu przed zmianą. Zdarza się, że mimo otwartości na nowe rynki inwestycje zagraniczne okazują się zbyt dużym wyzwaniem.

Do głównych barier na drodze do ekspansji międzynarodowej należą:

  • zbyt duża konkurencja na zagranicznym rynku,
  • nieznajomość kraju oraz jego mieszkańców,
  • brak wiedzy o tym, jaka strategia marketingowa sprawdzi się na innym rynku,
  • konieczność dostosowania oferty do wymagań i oczekiwań konsumentów,
  • brak zasobów finansowych i ludzkich,
  • system sprzedaży niedostosowany do realiów różnych rynków,
  • kwestie prawne. 

Lokalne przepisy głównym wyzwaniem dla detalistów

Ostatni punkt z listy barier jest szczególnie istotną barierą ze względu na dużą dynamikę zmian prawa. Detaliści muszą na bieżąco kontrolować regulacje uchwalane na terenie krajów, w których prowadzą działalność. Mowa przede wszystkim o zasadach prowadzenia działalności gospodarczej, przepisach dotyczących rozliczania podatków czy formalnościach celnych.

W ostatnim czasie lokalne zmiany istotne z perspektywy branży retail miały miejsce m.in. na Słowacji i w Rumunii. W pierwszym przypadku zostały wprowadzone nowe stawki VAT, które wymagały od detalistów modernizacji urządzeń fiskalnych i aktualizacji oprogramowania POS. Z kolei nowe przepisy w Rumunii wprowadziły obowiązek rejestrowania informacji o województwie w adresie nabywcy widocznym na wydrukach faktur VAT.

Ekspansja międzynarodowa a zmiany przepisów unijnych

Przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach to nie wszystko – dodatkowych wyzwań dla detalistów dostarczają również regulacje unijne. Prawdziwą rewolucją w branży retail (ale również w innych branżach) było RODO – ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Firmy działające w obszarze handlu detalicznego zostały zobowiązane do wdrożenia zasad dotyczących gromadzenia i przetwarzania danych osobowych klientów i pracowników. RODO wpłynęło na zmiany zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych – detaliści musieli sprawić, by oprogramowanie do zarządzania sprzedażą było zgodne z nowymi przepisami.

Branża retail może się już przygotowywać do kolejnych nowości w prawie unijnym. W kwietniu 2024 roku uchwalono przepisy o redukcji ilości, wielokrotnym użyciu i recyklingu opakowań. Kwestią otwartą pozostają ewentualne zmiany związane z dyrektywą Omnibus, głównie w zakresie warunków promocji i okresu jej obowiązywania.

Nowe regulacje unijne są wyzwaniem dla wszystkich detalistów – również tych, którzy swoją działalność prowadzą jedynie w Polsce. W kontekście ekspansji międzynarodowej warto jednak pamiętać o tym, że państwa członkowskie mogą uchwalać odpowiednie przepisy w różnym tempie.

Zmieniające się przepisy – problem nie tylko organizacyjny

Choć o zmieniających się przepisach mówi się przede wszystkim w kontekście wyzwań organizacyjno-formalnych, dla detalistów są one również sporym problemem technologicznym. Chodzi o system sprzedaży, a dokładniej – jego integrację z unijnymi i lokalnymi regulacjami. 

Aplikacja sprzedażowa powinna umożliwiać obsługę m.in.:

  • różnych systemów fiskalnych i stawek VAT,
  • specyficznych formatów faktur,
  • raportów wymaganych przez instytucje skarbowe,
  • wymogów związanych z cenami i promocjami,
  • różnych form płatności (ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych dostawców płatności kartami),
  • reklamacji,
  • zdarzeń e-commerce zgodnie z zasadami obowiązującymi w danym kraju.


Realizacja tych zadań jest utrudniona w przypadku przestarzałych systemów IT, które wymagają nowych, często bardzo kosztownych modułów, instalacji i integracji. Kwestia ta wygląda inaczej w przypadku stworzonego przez INEOGroup systemu iXpos, który zapewnia detalistom dostęp do wszystkich funkcjonalności w jednej cenie oraz możliwość elastycznego dopasowania technologii do aktualnych potrzeb wynikających ze skalowania biznesu i ekspansji międzynarodowej. Sprawdź szczegóły i odkryj nasze produkty do reatail i e-commerce.

Źródła:

[1] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy, 34/2024