Coraz większa świadomość różnorodnych potrzeb konsumentów znajduje swoje odbicie w przepisach. Przykładem jest WCAG 2.1 – wytyczne stworzone z myślą o dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Choć mówi się o nich głównie w kontekście stron i sklepów internetowych, dotyczą one również kas samoobsługowych. W jakim zakresie? 

Czym jest WCAG 2.1?

WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) to międzynarodowe wytyczne dotyczące dostępności stron internetowych i aplikacji dla osób z różnymi formami niepełnosprawności – fizycznej, intelektualnej, wzrokowej i słuchowej. Zaktualizowana wersja standardu wejdzie w życie 28 czerwca 2025 roku – wtedy też zastąpi obowiązujący dotychczas WCAG 2.0.

Wytyczne WCAG 2.1 opierają się na 4 zasadach:

  • postrzegalność – możliwość korzystania ze stron internetowych i aplikacji przy pomocy zmysłów dostępnych użytkownikom,
  • funkcjonalność – znajdowanie odpowiednich treści i korzystanie z funkcji bez względu na sposób nawigacji,
  • zrozumiałość – wykorzystywanie treści, która będzie prosta dla każdego użytkownika,
  • solidność – prawidłowe działanie treści i funkcjonalności.


Uchwalone na mocy Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) nowe przepisy wpłyną na branżę retail w dwóch głównych aspektach. Dostosowania do nowych wytycznych będą wymagały sklepy internetowe oraz kasy samoobsługowe. W dalszej części artykułu przyjrzymy się tej drugiej kwestii.

WCAG 2.1 w kasach samoobsługowych. O co należy zadbać?

Dostosowanie kas samoobsługowych do wymogów WCAG 2.1 wymaga uwzględnienia potrzeb klientów z różnymi trudnościami. Grupa ta obejmuje osoby niewidome, niesłyszące, poruszające się na wózku inwalidzkim, a także klientów z niepełnosprawnością intelektualną. Na co detaliści powinni zwrócić szczególną uwagę? Oto lista najważniejszych czynników!

1. Dostępność wizualna

Główne aspekty z tej kategorii to odpowiedni kontrast tekstu i tła oraz wystarczająco duży rozmiar czcionki, który umożliwi odczytanie treści osobom słabo widzącym. Ponadto zgodnie z wytycznymi wykorzystane obrazy, ikony i grafiki muszą być zrozumiałe dla konsumentów, a także posiadać tekst alternatywny, czyli opis, dzięki któremu klient z niepełnosprawnością wzroku będzie mógł zrozumieć, co znajduje się na ekranie.

2. Nawigacja i interakcja

Przyciski na ekranie dotykowym powinny być wystarczająco duże oraz skalowalne – tak aby mogły z nich skorzystać osoby z ograniczoną precyzją ruchów oraz słabo widzące.

3. Dostępność dźwiękowa

W tym aspekcie należy zadbać o osoby niesłyszące lub słabo słyszące (opcja wyświetlania wizualnych alternatyw dla komunikatów dźwiękowych) i nadwrażliwe na dźwięki (możliwość wyłączenia dźwięku w kasie samoobsługowej).

4. Dostępność fizyczna

Wysokość kasy samoobsługowej i przestrzeń wokół niej powinna być zaprojektowana w taki sposób, by z urządzenia mogły skorzystać osoby poruszające się na wózku inwalidzkim.

5. Użyteczność i jasność komunikatów

Wszelkie komunikaty pojawiające się na ekranie powinny być napisane prostym językiem. Dodatkowo należy się upewnić, że informacje o błędach zawierają podpowiedzi oraz wskazówki naprawcze. Istotne jest również, by błędy wyświetlane konsumentowi były prezentowane wizualnie i dźwiękowo.

Jak wygląda audyt dostępności kasy samoobsługowej?

Audyt dostępności kasy samoobsługowej jest bardzo szczegółowy i obejmuje sprawdzenie wszystkich wymogów określonych w WCAG 2.1. Audytor określa, czy kasa samoobsługowa i skaner ręczny są fizycznie dostępne dla osób z różnymi formami niepełnosprawności. Następnie wykonuje testy skanowania produktów i przeprowadza symulacje potencjalnych błędów. W tym celu mogą zostać zbadane różne aspekty, np. możliwość dodania numeru NIP do paragonu, poprawność naliczania promocji czy przebieg finalizacji transakcji.

Jeśli system POS wykorzystywany w sklepach nie spełnia Twoich oczekiwań pod względem estetyki, funkcjonalności i przejrzystości, skontaktuj się z nami.  Pomożemy Ci we wdrożeniu iXpos – rozwiązania łączącego wszystkie procesy zapleczowe z szybkim, czytelnym i elastycznym programem kasowym.