Inflacja, konflikty geopolityczne i rosnące koszty operacyjne – to czynniki, które od kilku lat najbardziej wpływają na branżę retail. Mimo to według danych raportu State of Retail 2025 wielu detalistów spogląda na przyszłość z optymizmem. Ponad 40% z nich uważa, że trwający rok będzie lepszy od poprzedniego – to o 15 p.p. więcej niż w przypadku osób spodziewających się gorszej sytuacji [1]. Jak przekuć pozytywne prognozy dotyczące branży retail w rzeczywiste korzyści biznesowe?
Detaliści oceniają rok 2024 jako przeciętny
Według raportu State of Retail 2025 poprzedni rok był dla detalistów trudny. Zaledwie co czwarty właściciel sklepu uznał sytuację w branży za bardzo dobrą lub dobrą. Aż 32% z nich określiło ją jako słabą, z kolei 41% – jako przeciętną.
Co sprawiło, że poprzedni rok był dla detalistów wyzwaniem?
Głównym powód to inflacja, która z jednej strony przyczyniła się do wzrostu kosztów operacyjnych w firmach, z drugiej zaś sprawiła, że klienci poszukiwali oszczędności. Ponadto wpływ na zachowania konsumentów miała i nadal ma niestabilna sytuacja geopolityczna na świecie, w tym przede wszystkim trwająca od 2022 roku wojna w Ukrainie.
Branża retail idzie ku lepszemu?
Mimo pesymistycznych nastrojów w poprzednim roku wielu detalistów spodziewa się poprawy sytuacji w branży retail – takiego zdania jest ponad 40% badanych. Co trzecia osoba nie spodziewa się żadnych zmian w 2025 roku, z kolei 25% uważa, że będzie gorzej.
Nie tylko detaliści patrzą z nieco większym optymizmem na 2025 rok. Dane GUS potwierdzają, że jest nieco lepiej sytuację postrzegają również klienci. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, uwzględniający ocenę zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów, wyniósł w 2024 roku -14. Mimo że ujemna liczba oznacza przewagę konsumentów nastawionych pesymistycznie, to uwagę przykuwa fakt, że wartość wskaźnika jest najwyższa od 2020 roku [2].
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, który przedstawia spodziewaną ocenę zmian w najbliższych 12 miesiącach. Na koniec 2024 roku wyniósł on -8,7 i również był najwyższy od czasu wybuchu pandemii.
Czy 2025 rok faktycznie okaże się szczęśliwy dla retailu?
Choć dane pokazują, że sytuacja w branży retail w 2025 roku może być nieco lepsza niż w poprzednim roku, rzeczywista poprawa zależy w dużym stopniu od samych detalistów. Inflacja, rosnące koszty życia i zmiany nawyków konsumentów to sytuacje, które należy mieć na uwadze podczas kształtowania strategii sprzedaży w najbliższym czasie.
Na co detaliści powinni zwrócić szczególną uwagę?
- Oszczędność sprawia, że klienci chętniej korzystają z promocji i rabatów. Rozwiązaniem problemu nie jest jednak proste obniżanie ceny, a budowanie koszyka promocyjnego, w którym produkty w atrakcyjnej cenie zwiększają sprzedaż innych, cieszących się mniejszym zainteresowaniem. Do tego potrzebna jest jednak odpowiednia technologia, taka jak system iXpos, który umożliwia budowanie nawet najbardziej złożonych warunków promocyjnych.
- Coraz więcej konsumentów robi zakupy online. Internet nie służy już wyłącznie do kupowania ubrań, kosmetyków i innych akcesoriów – klienci kupują online również produkty spożywcze. Dla detalistów oznacza to konieczność zwiększenia działań w obszarze e-commerce i m-commerce.
- Transformacja cyfrowa jest dziś koniecznością. Dostosowanie przestarzałych systemów do współczesnych wyzwań, zmian prawnych i technologii wiąże się z kosztownymi integracjami. Sklep powinien być zatem wyposażony w nowoczesny system sprzedaży, który umożliwi wdrożenie takich działań jak analityka sprzedaży detalicznej, automatyzacja procesów sprzedażowych czy bieżące monitorowanie stanów magazynowych.
Chcesz unowocześnić swój biznes z branży retail i zwiększyć swoją szansę na sukces w najbliższych latach? Skontaktuj się z nami – specjaliści INEO chętnie podpowiedzą Ci, jak system iXpos może wpłynąć na Twoją działalność.
—
Źródła:
[1] Raport State of Retail 2025 – Barometr Retail
[2] GUS, Koniunktura konsumencka – grudzień 2024 r.