Na decyzję zakupową wpływa wiele czynników, jednak od lat główną rolę odgrywa cena. W badaniu konsumenckim [1] dotyczącym artykułów żywnościowych aż 60 proc. Polaków umieściło koszt produktów w pierwszej trójce najważniejszych kwestii determinujących wybory żywieniowe. To więcej niż w przypadku wpływu na zdrowie (55 proc.) czy informacji o wartościach odżywczych (36 proc.). Złotym środkiem pomiędzy oczekiwaniami klientów a celami biznesowymi sklepu jest przyjęcie dynamicznej strategii cenowej. Jej realizacja wiąże się z koniecznością częstych zmian cenówek, co może stanowić spore wyzwanie organizacyjne. Rozwiązaniem tego problemu
są elektroniczne etykiety cenowe.

Czym są elektroniczne etykiety cenowe?

Elektroniczne etykiety cenowe (ESL) to niewielkie wyświetlacze montowane na sklepowych półkach i prezentujące najważniejsze informacje o produktach, m.in. nazwę, cenę czy komunikaty dotyczące promocji. ESL stanowią alternatywę dla powszechnie stosowanych etykiet papierowych. W praktyce ich największą przewagą nad tradycyjnymi cenówkami jest sposób zmiany cen produktów – proces ten przebiega automatycznie i nie wymaga dużych nakładów pracy.

Do głównych korzyści elektronicznych etykiet cenowych należą:

  • oszczędność czasu personelu związana z automatyzacją i uproszczeniem procesu zmiany cen w sklepach (nawet w dużych sieciach),
  • wsparcie w realizacji dynamicznej strategii promocyjnej poprzez możliwość szybkiego wdrożenia nowych reguł (bez względu na rodzaj promocji i ilość produktów, na które obowiązuje zniżka),
  • oszczędność pieniędzy wynikająca z redukcji kosztów wymiany etykiet papierowych,
  • automatyczna integracja informacji na cenówkach z danymi w systemie kasowym, magazynowym, e-commerce i innymi systemami wykorzystywanymi w sklepie,
  • pełna i scentralizowana kontrola nad cenami prezentowanymi klientom.

Wygląd elektronicznych etykiet cenowych zależy w dużej mierze od wykorzystywanego rozwiązania. Większość dostępnych na rynku opcji umożliwia skorzystanie z dostępnych szablonów lub dostosowanie ich do identyfikacji wizualnej marki. Detaliści mogą również zdecydować, jakie informacje są wyświetlane na cenówce. Niewielka powierzchnia ekranu nie musi być przeszkodą – standardowym elementem na wyświetlaczu jest kod QR, który pozwala na uzyskanie dodatkowych danych na temat produktu.

Kiedy warto zdecydować się na elektroniczne etykiety cenowe?

Etykiety ESL sprawdzą się w każdym punkcie sprzedaży. Największe korzyści z ich stosowania są jednak zauważalne przede wszystkim w sieciach sklepów lub miejscach oferujących bardzo dużą ilość produktów. To właśnie tu wymiana standardowych cenówek jest najbardziej czasochłonna i kosztowna (przy czym warto pamiętać, że na łączny koszt składa się nie tylko wydruk etykiet, lecz także ich instalacja przez pracowników). Elektroniczne etykiety cenowe ułatwiają wdrożenie spójnej strategii cenowej w całej sieci, co buduje zaufanie wśród klientów.

Rozwiązanie to sprawdzi się również idealnie w przypadku sklepów, które często wdrażają akcje promocyjne. Dzięki ESL możliwa jest automatyzacja całego procesu – nawet w przypadku bardzo skomplikowanych scenariuszy promocyjnych. Informacja o zniżce może zostać natychmiastowo wprowadzona zarówno w systemie sprzedażowym, jak i na etykietach w całej sieci sklepów. Działanie to minimalizuje ryzyko biznesowe w przypadku, gdy akcja promocyjna okaże się nieopłacalna.

Skalowanie retailu poprzez elektroniczne etykiety cenowe

Elektroniczne etykiety cenowe sposobem na przyciągnięcie klientów

Detaliści dobrze wiedzą, jak duże znaczenie dla sukcesu biznesowego ma cena sprzedawanych produktów. Jednocześnie co drugi z nich uznaje presję marży za największe wyzwanie w najbliższym czasie [2]. Możliwość automatycznej zmiany informacji na cenówkach to – obok promocji – główny sposób na przyciągnięcie i utrzymanie klientów, przy jednoczesnym zachowaniu rentowności sklepu. 

Wpływ etykiet ESL na klientów jest jednak dużo większy. Przede wszystkim stanowią one gwarancję, że cena lub informacja o promocji widoczna przy produkcie jest aktualna i dobrze widoczna. To z kolei pozwala uniknąć nieporozumień wynikających z pomyłek lub niedopatrzeń. Elektroniczne cenówki wpływają również na doświadczenia zakupowe i odbiór marki przez konsumentów. Sklepy, które zdecydowały się na ich wprowadzenie, są postrzegane jako nowoczesne i ekologiczne. Kwestia ta jest dla klientów ważna – według badań aż 45 proc. z nich stara się wybierać te marki, które podejmują działania przeciwdziałające zmianom klimatycznym [3].

ESL sposobem na rozwój biznesu

Elektroniczne etykiety cenowe to rozwiązanie, które wdraża coraz więcej sklepów. Rosnąca popularność nowoczesnych cenówek wynika z korzyści, które branża retail może dzięki nim osiągnąć: automatyzacji procesów, oszczędności czasu i pieniędzy, ograniczenia wpływu na środowisko, a także spełnienia potrzeb i oczekiwań współczesnych konsumentów. Rozwiązanie to ułatwia zarządzanie cenami bez względu na skalę działalności – jest zatem czynnikiem wpływającym korzystnie na rozwój biznesu.

Proces wdrożenia etykiet ESL w dużej mierze zależy od systemu sprzedażowego wykorzystywanego przez sklep, a dokładniej – możliwości jego integracji z rozwiązaniami zewnętrznymi. W przypadku iXpos zachowanie spójności danych i automatyzacja przepływu informacji w całym ekosystemie IT jest możliwa dzięki technologii RabbitMQ. Sprawdź szczegółowe informacje tutaj: iXpos – platforma do zarządzania sprzedażą detaliczną.

Źródła:

[1] Strategy&, 2024, Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów

[2] McKinsey & Company, EuroCommerce, 2025, The State of Grocery Retail 2025

[3] SW Research, 2024, Ekobarometr – raport, 6. edycja